24 saatte İstanbul'dan Mekke'ye trenle yolculuk
Hızlı tren dört yıl içerisinde seferlere başlayacak. Kutsal topraklara her yıl 2 milyon kişi taşınacak.
Türkiye
Gazetesi'nden Mehmet Koca'nın haberine göre, İstanbul-Hicaz hızlı tren
hattı 2 bin 241 km uzunluğunda olacak. İstanbul'dan hareket eden tren
Adana ve Osmaniye'yi geçerek Halep'e ulaşacak. Ardından, Hama, Humus ve
Dera'dan Ürdün'e geçecek. Yolculuk Medine'de son bulacak.
KESİNTİSİZ ULAŞIM
Türkiye
demir yolu taşımacılığında önemli bir projeyi yeniden hayata geçirmeye
hazırlanıyor. İstanbul-Hicaz Demiryolu 100 yıllık aradan sonra bir defa
daha yapılıyor. 1 Eylül 1900 tarihinde ilk temeli atılan ve 1904
yılından itibaren aşama aşama hizmete giren İstanbul-Mekke hattı
canlandırılacak. Abdülhamid Han'ın en önemli projelerinden biri olan
hattın yeniden devreye girmesiyle İstanbul Mekke arası hızlı trenle 24
saate inecek. Yılda iki milyon yolcunun taşınacağı hızlı demir yolu
şebekesi daha sonra Cidde ve Medine'yi de kapsayacak.
4 ÜLKEDEN GEÇECEK
Dört
ülkeyi kapsayan projenin Ürdün ve Suriye ayakları Arabistan demiryolu
ağına entegre edilecek. Suudi Arabistan hükümeti de İstanbul Mekke Hızlı
Demiryolu Projesi'ne büyük önem veriyor. Proje sayesinde bölge ülkeleri
arasındaki ticaret hacminin daha da artacağını belirten yetkililer,
Edirne'den kesintisiz Medine'ye ulaşabilecek. TCDD Genel Müdürü Süleyman
Karaman Mimar ve Mühendis Dergisi'ne yaptığı açıklamada proje
kapsamında yürütülen rehabilitasyon çalışmasının sürdüğünü belirterek,
Ürdün, Suriye ve Suudi Arabistan'da da aynı projeyle ilgili benzer
çalışmaların yapıldığını kaydetti.
1918'DE SON SEFERİNİ YAPTI
Son
sefer 1918'de yapıldı. O tarihten sonra İngilizlerin tahrip ettiği
demir yolu günümüze kadar bir daha kullanılamadı. O güne kadar 40 günde
aşılan Şam-Medine arası da, 3 günde katedilmeye başlanmıştı.
DEMİRYOLU'NUN HAZİN ÖYKÜSÜ
Hicaz
Demiryolu'na 1 Eylül 1900 tarihinde Şam'da yapılan resmi bir törenle
fiilen başlandı. 1 Eylül 1904'de hat 460. kilometrede bulunan Maan'a
ulaştı. Hicaz Demiryolu'nun Akdeniz'e bağlantısını sağlayacak Hayfa
hattı ise Eylül 1905'de bitti. Yapılan başka tali hatlarla birlikte
1918'de Hicaz Demiryolu'nun uzunluğu 1900 kilometreyi aşmış idi. Hicaz
Demiryolu işletmeye açıldıktan sonra Hayfa ile Şam arasında her gün, Şam
ile Medine arasında haftada üç gün karşılıklı yolcu ve ticari eşya
katarları çalışıyordu. Daha önce Şam-Medine güzergâhı develerle 40 günde
katedilirken Hicaz Demiryolu ile aynı mesafe 72 saate (3 gün) inmişti.
Üstelik hareket saatleri namaz vakitlerine uygun şekilde tanzim
edilmişti. 1911'den itibaren başlatılan bir uygulama ile dini ve milli
bayramlarda özel tren seferleri düzenlendi. 1918 sonrasında işgal
kuvvetlerinin demir yolunu tahrip edip bölgeyi ele geçirmesiyle ulaşım
günümüze kadar yapılamadı.
İSTANBUL'DAN MEKKE'YE HIZLI TRENLE YOLCULUK
Projeye
hızlı tren istasyonlarıyla başlayan Türkiye, Hicaz Demiryolu'nun tekrar
canlandırılması için öncelikle İstanbul-Ankara-Konya yüksek hızlı
demiryolu hattı inşaatını tamamlama aşamasına getirdi. Ankara-Konya
Yüksek Hızlı Hattı hizmete alındı. Konya-Karaman-Adana sınır
rehabilitasyon projesi sürüyor. Suriye, Ürdün ve Suudi Arabistan'da da
benzer çalışmalar var. 2012-2015 tarihlerinde projelerini tamamlayacak.
Proje bittiğinde İstanbul'dan yola çıkan bir tren, 24 saatte Mekke'ye
ulaşacak. Yılda en az 2 milyon yolcu kapasiteli olacak sistemi Marmaray
Projesi ve İstanbul-Edirne Hızlı Tren Projesi de tamamlandığında Avrupa
ulaştırma ağı içerisine dahil edilecek.
HAREKET SAATLERİ NAMAZ VAKİTLERİNE GÖRE AYARLANDI
Hicaz'a
giden trenlerin hareket saatleri namaz vakitlerine uygun şekilde tanzim
edilmişti. Tren, istasyonlarda yolcular namazlarını kılacak kadar
bekletiliyordu. Vagonda günün beş vaktinde hacılara müezzinlik yapan bir
görevli de bulunuyordu.